måndag 16 juni 2008

Bikini

Denna bikinimodell finns det många av i affärerna idag. Jag skulle åka och sola med några vänner i Trädgår'n en dag och så kom jag på att jag ville ha en ny bikini först. Så jag blev tre timmar försenad, men det var det väl värt. Bikinin är sydd i ett tyg från en gammal baddräkt som jag hade när jag var 10 år. Det går också att köpa sådana här tyger i tygaffärer. Mitt fram har jag sytt en kanal med hjälp av två sömmar som korsar hela bikinistycket uppifrån och ner. Sedan har jag gjort en tredje söm mellan de två tidigare sömmarna. Men denna söm går inte hela vägen ner utan lämnar ett ca 1,5 cm långt "hål" nertill. Genom denna kanal och genom hålet trädde jag sedan bandet som ska gå runt nacken. Sedan drar man åt och får då det fina rynket. På sidorna under armen har jag sytt in två plastbitar som är ungefär 5 cm långa och 1 cm bred för att hålla bikinin stadig så att den inte "säckar ihop" under armen. Den är sydd i dubbelt tyg, räta mot räta. Glöm inte att man måste sy i liten sicksack för att sömmarna ska vara elastiska så att de ej spricker.

1 kommentar:

imzadi sa...

Verkligen duktig du är, du skulle inte kunna lägga upp några tips vad man ska tänka på när man ritar egna mönster och sådär?